zondag 20 maart 2016

Tutorial: Kraaltjes in frivolité

Er zijn verschillende manieren om kraaltjes te verwerken in frivolité. Toen ik mijn armbandjes deze week op Facebook plaatste kreeg ik heel veel vragen over hoe ik de kraaltjes had verwerkt. Hieronder een beschrijving van hoe ik mijn armbandjes heb gemaakt.

There are different ways to add beads to tatting. When I posted my bracelets on Facebook this week I received many questions about how I had added the beads. On this page you'll find a tutorial on how I made my bracelets.



Ten eerste heb je natuurlijk een frivolitéspoeltje nodig, deze kun je kopen in onze webwinkel www.tamitha.nl


Verder heb ik Durable Borduur- en haak katoen gebruikt. Deze bolletjes zijn ook te koop bij Tamitha.nl in allerlei verschillende mooie kleuren. Deze blauwe kleur is nummer 1030. De dikte van de draad is 20. De kraaltjes die ik heb gebruikt zijn 4 mm.

I used Durable Embroidery and crochet cotton. This is color number 1030. The thread size is 20. The beads I used are 4 mm.


Om dit armbandje te maken gebruik je één spoeltje en de draad van de bol. Je knipt de draad na het opwinden van het spoeltje niet af!

Afkortingen:
dk = dubbele knoop
- = picot
--- = hele grote picot

To make this bracelet you'll need one shuttle and the ball thread. You don't cut the thread after you've wound your shuttle!

Abbreviations:
ds = double stitch
- = picot
--- = very large picot



1. Maak een ring: 6 dk --- 6 dk. Je maakt een hele grote picot. Hij moet zo groot zijn dat het kraaltje erop past en er nog een beetje ruimte is om een verbinding te maken.

2. Maak de eerste boog: 4 dk - 2 dk - 2 dk - 2 dk - 2 dk - 2 dk

3. Maak weer een ring: 6 dk --- 6 dk

---

1. Make a ring: 6 ds --- 6 ds. You'll make a very large picot. It has to be big enough to fit the bead and have some space to make a join.

2. Make the first chain: 4 ds - 2 ds - 2 ds - 2 ds - 2 ds - 2 ds

3. Make another ring: 6 ds --- 6 ds


4. Na deze ring keer je je werk en begin je weer met een nieuwe boog. Je maakt de eerste 2 dk. En dan komt het...

5. Steek een haaknaald door het kraaltje dat je wilt gebruiken.

6. Haak je haaknaald vast aan de grote picot van de eerste ring die je hebt gemaakt.

---

4. Now you turn your work and start another chain. You'll make the first 2 ds. And here it comes...

5. Put a crochet hook through the bead you want to use.

6. Hook the crochet hook unto the large picot of the first ring you made.


7. Schuif het kraaltje van de naald op de picot.

8. Steek je haaknaald door de picot, boven het kraaltje, en haak je werkdraad aan.

9. Trek de werkdraad door de picot.

---

7. Slide the bead off the hook unto the picot.

8. Put your hook through the picot, right above the bead, and hook on your working thread.

9. Pull the working thread through the picot. 



10. en 11. Steek je spoeltje door de lus van de werkdraad.

12. Trek de werkdraad strak.

---

10. en 11. Put your shuttle through the loop of the working thread.

12. Pull the working thread tight.


13. Ga verder met de boog: 2 dk - 2 dk - 2 dk - 2 dk - 2 dk - 2 dk

14. Herhaal stap 3 t/m 13 tot je armbandje de gewenste lengte heeft. Let op: Je eindigt met stap 12! Knip de draad af. Maak een knoop in de twee uiteinden van je draad, en haal de draadeinden met een naald onder de laatste steken door. Maak een sluitinkje vast aan de ene kant van de armband, en een klein kettinkje met daaraan een bedeltje aan de andere kant, hierdoor is je armbandje in lengte verstelbaar.

Mocht er iets niet duidelijk zijn, vraag dan gerust. Ook zou ik jullie armbandjes graag willen zien, ik vind het erg leuk als je je link hieronder deelt!

---

13. Continue the chain: 2 ds - 2 ds - 2 ds - 2 ds - 2 ds - 2 ds 

14. Repeat step 3 trough 13 until your bracelet has the desired length. Note: You have to end with step 12! Cut the thread. Make a knot with the two ends. Weave the ends underneath your last stitches with a needle. Attach a little clasp to one end, and a short chain with a charm to the other, this will make your bracelet adjustable.

If anything is unclear, please let me know. Also, I would love to see your bracelets! Please share your link in the comments!


Enjoy your bracelet! =)


Het idee van dit armbandje kwam van Pinterest. Waar ik een foto zag van Izabelka's Jewelry die deze armbandjes ook had gemaakt. Haar pagina is ook zeker een bezoekje waard, ze maakt prachtige dingen: www.facebook.com/IzabelkasJewelry
De ontwerper van het patroon is mij onbekend. Mocht iemand weten wie het is, laat het mij dan ook even weten, dan kan ik een link plaatsen. =)

I got the idea for this bracelet through Pinterest. Where I found a picture of Izabelka's Jewelry, who also has made these bracelets. You should definitely check out her page, she makes beautiful tatting projects: www.facebook.com/IzabelkasJewelry
I could not figure out who is the designer of this bracelet. If anyone knows, please let me know as well, then I can post a link. =)

21 opmerkingen:

  1. Wauw wat GAAFFFF!!! Echt supermooi. Bedankt voor je tutorial. Al snap ik alle afkortingen niet helemaal nog, maar dat komt wellicht als ik me meer in de techniek ga verdiepen. Ik vind het echt prachtig!
    Fijne zondag.
    Groetjes, Wendy

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dankjewel! =) Leuk dat je ook frivolité gaat leren, het is zo leuk om te doen! Ik kan de uitleg van de afkortingen er vandaag nog wel even bijzetten in het bericht. Dit zijn ze:

      dk = dubbele knoop
      - = picot
      --- = hele grote picot

      Verwijderen
  2. Zo knap dat jij met dit fijne draad en de kraaltjes zulke mooie sieraden maakt. Ik doe het je nog niet na ook al laat je duidelijk zien hoe jij ze maakt.

    Groetjes, Margaret

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Het is wel een beetje een priegelwerkje soms ja, haha! =)

      Verwijderen
  3. Thank you for sharing this pattern and tutorial. I made four bracelets and you can see them at this link. https://s-media-cache-ak0.pinimg.com/236x/1e/3d/c4/1e3dc472bed4a79f3919c2a4fa2e1503.jpg

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Thank you for sharing your picture! They look lovely! I love how you used different colors of pearls which match the color of your thread, very pretty! =)

      Verwijderen
  4. bonjour, je suis une nouvelle adepte, j'aimerais bien apprendre pourriez-vous me conseiller, c'est magnifique tout ce que vous faite. Merci

    BeantwoordenVerwijderen
  5. bonjour, je suis une nouvelle adepte, j'aimerais bien apprendre pourriez-vous me conseiller, c'est magnifique tout ce que vous faite. Merci

    BeantwoordenVerwijderen
  6. bonjour, je suis une nouvelle adepte, j'aimerais bien apprendre pourriez-vous me conseiller, c'est magnifique tout ce que vous faite. Merci

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Thank you for sharing this pattern and tutorial!! I'm kinda new to tatting and it's been really helpful! Made 2 so far, which you can see here: https://www.facebook.com/mari.drummond.9/media_set?set=a.10210886850823363.1073741837.1115126164&type=3

    BeantwoordenVerwijderen
  8. molto bello! ho appena cominciato il chiacchierino ad ago e con un po' di difficoltà non conoscendo l'inglese...ma ci sono risucita!!

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Ik ben nog maar een beginner op het gebied van frivolite . Ik wil dit armbandje graag maken. Maar hoe is het begin. Hoeveel draad moet er op de spoel gedaan worden ? en waar begin ik met de eerste ring. Dat wordt mij niet duidelijk uit de beschrijving. heb je tips waar ik evt. kan zoeken voor duidelijke uitleg ?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Je begint met een ring. En je eindigt met een boog, op het punt waar je de verbinding maakt met het kraaltje. Bij het roze armbandje (op de foto hierboven), daar ben ik begonnen met de ring aan de kant waar het hartje is vastgemaakt.

      Je kunt berekenen hoeveel draad je nodig hebt. Hoe je dat kunt doen heeft heeft Sherry van Tatting Tales uitgelegd in een tutorial die je hier vindt: http://ladyshuttlemaker.blogspot.com/2008/10/predict-future-save-your-thread-thread.html

      Ik heb even voor je geteld uit hoeveel dubbele knopen en picots de ringen en bogen van dit armbandje bestaan:

      Ring: 12 dubbele knopen
      1 hele grote picot (+/- lengte van je kraaltje x2)

      Boog: 14 dubbele knopen
      5 picots
      1 verbinding met kraaltje

      Hoeveel ringen en bogen je nodig hebt is afhankelijk van je draaddikte en van hoe strak je werkt.

      Een voorbeeld:

      Mijn dubbele knopen kosten ongeveer 1 cm draad. Een picot kost ongeveer een 1/2 cm draad en een hele grote picot ongeveer 1 cm draad. Voor een verbinding reken ik ook 1/2 cm draad.

      Mijn armbandje bestaat uit 13 x een ring en boog.

      Ring (12 dk) + boog (14 dk) = 26 dubbele knopen
      26 x 13 = 338 cm draad

      13 x 5 picots = 65 picots = 32,5 cm draad
      13 x hele grote picot = 13 cm draad
      13 x verbinding = 6,5 cm draad

      Doe er dan nog ongeveer 30 cm bij voor de kerndraad (de draad waar je omheen knoopt) en dan kom je op 420 cm. Dus 4 meter en 20 centimeter.

      Ik heb het wat ruim berekend, want ik heb liever wat te veel draad dan te weinig. :)

      Verwijderen
    2. Dank voor je uitleg. Nu snap ik waar mijn probleem zat. Ik ging er vanuit dat dit armbandje met een naald gemaakt was. met spoeltje is dus een andere techniek. ik wil het toch graag proberen. Waar kan ik het juiste spoeltje kopen ? en waar vind ik de goede uitleg over hoe te werken met een spoeltje. Volgens mij zit op het spoeltje dan toch een haakje waarop je de steken maakt ? Ik heb nl een workshop naaldfrivolite gedaan vandaar. Kan en wil je me op weg helpen. Ik kan wel spoeltjes vinden maar ze zijn zo verschillend ik weet niet wanneer ik de juiste heb.

      Verwijderen
    3. Jazeker wil ik je op weg helpen! :)

      Ten eerste wil ik zeggen dat dit armbandje ook wel met een naald te maken is. Ik heb alleen zelf nog nooit met een naald gewerkt, dus kan je er niet bij helpen hoe dat dan precies werkt.

      Wat de spoeltjes betreft, het naaldje (of puntje) dat op sommige spoeltjes zit wordt alleen maar gebruikt om een verbinding te maken met een picot. Je kan dit ook met een losse haaknaald doen, terwijl je werkt met een spoeltje zonder naaldje/puntje. Het maken van de steken doe je namelijk met het spoeltje zelf.

      Ik heb het werken met een spoeltje geleerd via de video's met beginnerslessen van de blog Tatted Treasures: http://www.tattedtreasures.com/tutorials/

      Ik heb zelf, samen met mijn zusje, een webshop 'Tamitha' waarin we ook frivolité spoeltjes verkopen. Je vindt de spoeltjes in onze webshop hier: http://tamitha.nl/winkel/creatief/frivolite.html

      Maar mocht je het werken met een spoeltje eerst even willen uitproberen zonder materiaal aan te schaffen, dan kun je de draad ook om een stukje karton wikkelen, of om een broodzaksluitinkje. Of je kunt zelf een spoeltje maken van een visitekaartjes/stukje karton, zoals ik hier heb uitgelegd: https://aramatamara.blogspot.com/2016/04/tutorial-how-to-make-tatting-shuttle.html

      Ik hoop dat ik je zo wat verder op weg heb kunnen helpen! :)

      Verwijderen
  10. thanks to explain this beautifuld proyect

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. You are welcome! I hope you enjoyed making the bracelet! =)

      Verwijderen
  11. Hi. Your bracelet is beautiful. I'm having trouble making the chains arch in the right direction. You only say to turn your work once at step 4. I'm sorry that this question is so basic. I'm probably overthinking it and making it harder that it is. Thank you for sharing yo ugh r pattern.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hi! Thank you! I'm sure your bracelet will turn out to be beautiful too! You'll have to repeat step 3 through 13 until the bracelet is long enough. So you'll have to do step 4 more than once. That basically means that you have to turn your work after every ring you make. Hope this helps! :)

      Verwijderen


Ik vind het leuk om van jullie te horen! Je kunt via dit formulier een bericht achterlaten. | I'd love to hear from you! You can use this form to leave a message.